اساسنامه بنیاد حامیان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری

اساسنامه بنياد حاميان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
مقدمه :
با استعانت از درگاه خداوند متعال و به منظور پاسداشت انگيزههاي والاي انسانی خيرین و نيکوکارانی که قصد و نيت خالصانه کمک به پيشرفت و تعالی عرصه علم و فناوري و تقویت دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری را دارند و به منظور جهت دهی به کمکهاي معنوي و مادي خيرین و واقفين، بنياد حاميان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری بر اساس اهداف، وظایف و مفاد اساسنامه حاضر، به عنوان تشکل مردم نهاد خيریه در این دانشگاه تأسيس میگردد.
فصل اول: کليات
ماده 1- بنياد حاميان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری:
بنياد حاميان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری که از این پس به اختصار « بنياد » ناميده میشود، مؤسسهاي است علمی فرهنگی، غير سياسی، غير انتفاعی و عام المنفعه که از حيث تشکيلاتی مستقل از تشکيلات رسمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری بوده و توسط هيأت مؤسس به شرح ماده 2 تأسيس و با جلب مشارکت و کمکهاي مردمی و دولتی و غيره به منظور مساعدت و همياري دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری فعاليت می نماید.
ماده 2- هيأت مؤسس بنياد در زمان راه اندازي:
- آقای حسین مرادی
- آقای عباداله فضلیان
- آقای قربانعلی نعمت زاده
- آقای کریم سلیمانی
- آقای محمدعلی بهمنیار
- آقای اسداله تیموری
- آقای اصغر فلاح
- آقای دکتر بهرام شهره
- آقای محمدعلی فدائی
ماده3 – سرمایه بنياد:
سرمایه بنیاد یکصد ميليون ریال( 100/000/000 ریال) نقدي میباشد.
ماده4 – تابعیت:
بنياد داراي تابعيت ایرانی بوده و ملزم به رعایت مفاد قانون اساسی و قوانين موضوعه جمهوري اسلامی ایران می باشد. همچنین فعاليت بنياد هيچگونه ماهيت سياسی ندارد و هيچ یک از اعضاي فعال در ارکان آن نيز مجاز به فعاليت سياسی، انتفاعی به نام بنياد نيستند.
ماده 5- مدت فعاليت بنياد:
مدت زمان فعالیت بنیاد از آغاز تأسيس، نامحدود می باشد.
ماده 6- مرکز فعالیت بنیاد:
حوزه فعاليت و ارائه خدمات بنياد با مرکزیت دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری بوده و در صورت لزوم میتواند در شهرستانها و دیگر مناطق استان و کشور جهت جلب کمکهای مردمی نمایندگی داشته باشد.
فصل دوم: اهداف
ماده 7- هدف از تشکيل بنياد:
هدف از تشکیل بنیاد، بهرهگيري از توانمنديهاي معنوي و مادي خيرین و واقفين و تشویق، ترغيب و جهتدهی کمکهاي نيکوکاران و نيک اندیشان براي تقویت دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در سرفصل هاي زیر می باشد.
1-7- فرهنگ سازي و جذب كمك هاي مردمي و اشاعه اين فرهنگ در سطح جامعه و بهرهگيري و جهتدهی این منابع در جهت توسعه دانشگاه
2-7- ارائه مشاوره و بسترسازي جهت استفاده بهينه از کمکهاي خيرین به دانشگاه
3-7- شناسایی، حمایت و تقدیر همه جانبه از خيرین و واقفين دانشگاه
4-7- ایجاد زمينه و بسترهاي مناسب اجتماعی، فرهنگی و اقتصادي جهت تقویت و استمرار حمایتهاي خيرین و واقفين
5-7- برنامه ریزي و سازماندهی براي جلب نظر و جذب کمکهاي مردمی و دولتی در جهت توسعه و افزایش فضاهاي کالبدي و نيازهاي تجهيزاتی مورد نياز دانشگاه
6-7- نظارت بر حسن انجام تعهدات دانشگاه در قبال خيرین، واقفين و تبرعات و موقوفات ایشان
7-7- فراهم آوردن زمينه اشتغال دانشجويان با توجه به مهارتهاي آنها با استفاده از امکانات دولتي و كمكهاي ساير ارگانها و اشخاص حقيقي و حقوقي(خيرین) .
8-7- حمايت از دانشجويان مستعد بي بضاعت يا كم بضاعت از طریق راه اندازي و تقویت صندوقهاي قرضالحسنه دانشجویی یا جلب حمايت افراد خير و مؤسسات براي در اختيار قراردادن بورسهاي تحصيلي كوتاه مدت و بلند مدت به منظور گذراندن دورههاي كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري و نظاير آن.
9-7- كمکهاي مالي درماني و خدماتي به دانشجويان نيازمند دانشگاه به صورت قرض الحسنه يا وام بلاعوض وغيره.
10-7- پشتيبانی، ترویج و حمایت از سنت ازدواج دانشجویان
11-7- حمایت از طرحهاي نوآورانه پژوهشی و فنآورانه دانشجویان و اساتید دانشگاه
12-7- تلاش براي تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت
13-7- انجام هر امر دیگري که به تشخيص هيأت امناي بنياد در راستاي تحقق اهداف بنياد می باشد
تبصره 1 : در مواردي كه ارائه این خدمات مستلزم استفاده از فضا و یا امكانات متعلق به دانشگاه باشد، این امكانات از طریق عقد قرارداد با دانشگاه خواهد بود.
فصل سوم: ارکان و تشکيلات
ماده 8- تشکيلات بنياد شامل:
1-هيأت مؤسس 2- هيأت امناء 3- هيأت مدیره 4- مدیرعامل 5- بازرسان
ماده 9- وظایف هيأت مؤسس:
اعضای هیأت مؤسس به شرح ذکر شده در ماده 2 بوده که متشکل از افراد آشنا به مسائل آموزش عالی و فعاليت خيریه بوده و مسئول به ثبت رساندن و راهاندازي کامل بنياد می باشند.
ماده 10- فعالیت هیأت مؤسس:
پس از راه اندازي کامل بنياد و تشکيل هيأت امناء، هيأت مدیره، انتخاب مدیرعامل و بازرسان، فعاليت جاري هيأت مؤسس خاتمه یافته و از آن پس، هيأت مؤسس تنها در ترکيب هيأت امناي بنياد به شرح مذکور در ماده 11 حضور خواهند داشت.
ماده 11 – هيأت امناء :
هيأت امناء، بالاترین مرجع سياستگذاري و تصميمگيري در کليه امور بنياد در چارچوب اساسنامه و تصویب آیين نامههاي حاکم بر فعاليتهاي بنياد میباشد. هيأت امناء بنياد متشکل از تعداد 31 نفر بوده كه جلسات آن به صورت عادي يا فوقالعاده تشکيل مي شود. ضمناً هيأت امناء در اولين جلسه با رأيگيري از بين خود يك نفر را به عنوان رئيس و يك نفر را به عنوان نايبرئيس براي مدت دو سال انتخاب مينمايد.
تبصره 2 : فعالیت هیأت امناء افتخاري و براساس آيين نامه اجرايي خواهد بود.
11-1 : رئیس وقت دانشگاه و یا نماینده تام الاختیار وي و یكي از معاونان دانشگاه به انتخاب رئیس دانشگاه جزء 31 نفر اعضاي هیأت امناء بوده و مابقي اعضا از بین افراد خیّر و خوشنام دانشگاهي و غیردانشگاهي خواهند بود كه در شروع كار بنیاد توسط هیأت مؤسس تعیین خواهند شد.
11-2 : در صورت فوت، استعفا يا حدوث شرايطي كه به سلب عضويت هر يك از اعضاء هيأت امناء بيانجامد، هيأت امناء در مجمع عمومي خود فردي را كه داراي شرايط و صلاحيتهاي لازم باشد به جانشيني او برميگزيند.
تبصره 3: آئين نامه نحوه تشکيل و اداره جلسات شوراي عمومی و نيز آیين نامه نحوه انتخاب اعضاي متغير هيات امناء در ابتدا توسط هيأت موسس تدوین و تصویب خواهد شد و پس از آن هرگونه تغيير یا اصلاح این آیين نامه ها توسط هيأت امناء انجام می گيرد.
11-3 : دعوت از مسئولين و کارشناسان جهت شرکت در جلسات هيأت امناء بدون حق رأي بلامانع می باشد.
11-4 : جلسات عادي هيأت امناء، حداقل هر سال یکبار به دعوت رئيس هيأت امناء یا نایب رئيس، در اوایل سال تحصیلی و حداکثر تا پایان آبان ماه هر سال در محل بنیاد تشکيل خواهد شد. برای رسمیت جلسه حضور نصف بعلاوه یک نفر اعضاء الزامی و مصوبات آن با رأي نصف بعلاوه یک نفر حاضرین، نافذ خواهد بود. چنانچه تعداد اعضای جلسه در نوبت اول فراخوانی به حد نصاب نرسید برای جلسه بعدی حداکثر 15 روز از زمان جلسه اول دعوت مجدد بعمل خواهد آمد. در این صورت جلسه با هر تعداد حاضر تشکیل و رسمیت خواهد یافت. بديهي است كليه تصميمات اتخاذ شده در جلسه هيأت امناء با حداقل رأي نصف به اضافه يك نفر حاضرين در جلسه به تصویب خداهد رسيد. ضمناً در درصورتیكه آراي موافق و مخالف برابر باشد رأي طرفي كه رئيس هيأت امناء موافق آن باشد مورد تصدي قرار خداهد گرفت.
تبصره 4: جلسه فوق العاده هيأت امناء در صورت درخواست رئيس یا نائب رئيس هيأت امناء، اکثریت اعضاي هيأت مدیره یا سه نفر از اعضاي هيأت امناء به منظور بررسی و تصویب اصلاحات اساسنامه یا بررسی و عندالاقتضاء انحلال بنياد تشکيل خواهد شد. این جلسات با سه چهارم کل اعضاي هيأت امناء به حد نصاب خواهد رسيد و تصميمات آن با رأي سه چهارم حاضرین معتبر خواهد بود.
11-5 : هيأت امناء در اولين جلسه خود ملزم به انتخاب رئيس، نایب رئيس و دبير، از بين اعضاي خود براي مدت 2 (دو) سال می باشد.
11-6 : اداره جلسات هيأت امناء به عهده رئيس و در صورت عدم حضور رئيس به عهده نائب رئيس هيأت امناء است.
تبصره 5: صورتجلساتي كه به امضاي كلیه اعضاي هیأت امناء رسیده باشد، جنبه رسمي و قانوني دارد.
ماده 12- وظایف هيأت امناء
12-1 : تعيين خط مشی و تصویب برنامههاي کلان بنياد بر اساس پيشنهاد اعضاء و برنامهریزي فعاليتهاي بنياد
12-2 : بررسی و تصویب آیين نامهها، نظام نامهها و شيوه نامههاي اجرایی براي فعاليتهاي بنياد
12-3 : بررسی و تصویب پيشنهادات هيأت مدیره، مدیر عامل یا اعضاي هيأت امناء
12-4 : استماع و رسيدگی به گزارش هيأت مدیره، مدیرعامل و بازرسان
12-5 : بررسی پيشنهادات مربوط به تغيير مفاد اساسنامه و همچنين تفسيرآن
12-6 : انتخاب اعضای هيأت مدیره و بازرسان (اصلی و علیالبدل)
12-7 : بررسی صلاحيت و تأیيد مدیرعامل پيشنهادي از سوي هيأت مدیره
12-8 : عزل هيأت مدیره (چنانچه انجام امور یا عملی را بر خلاف مفاد اساسنامه یا مغایر با مصالح بنياد و مصوبات هيأت امناء انجام دهند).
12-9 : تصویب و تأیيد بودجه و گزارشهاي مالی سالانه و ترازنامه مالی
12-10 : تعيين روزنامه کثيرالانتشار براي درج آگهی در صورت نياز
12-11 : بررسی و عندالاقتضاء انحلال هيأت مدیره بنياد
12-12 : بررسی و تصویب اخذ وام از منابع عمومی و خصوصی به پیشنهاد هیأت مدیره در جهت نیل به اهداف بنیاد
12-13 : بررسی و تصویب پیشنهادات هیأت مدیره در خصوص خرید و فروش و یا نقل و انتقال اموال و دارائیهای ثابت بنیاد
12-14 : تصمیم گیری در مورد ایجاد نمایندگی
ماده 13- زمان تشکیل و حد نصاب مجمع عمومی عادی هیأت امنا:
بنياد توسط هيأت مديره اي متشکل از 9 نفر عضو اصلي (كه يکي از آنها مي تواند از بين معاونين دانشگاه به پيشنهاد رياست دانشگاه باشد) و 2 نفر عضو علي البدل که توسط هيأت امناء براي مدت 2 سال انتخاب مي شوند، اداره خداهد شد. انتخاب هر يك از اعضاء براي دوره بعدي بلامانع بوده و هيأت مديره موظف است حداكثر دو ماه قبل از پايان دوره تصدّي خود از هيأت امناء به منظور انتخاب هيأت مديره جديد دعوت نمايد. بديهي است تا انتخاب هيأت مديره جديد، اختيارات و مسؤوليتهاي هيأت مديره كماكان به قوّت خود باقي است.
تبصره 6: اعضای علی البدل به تمامی جلسات هيأت مدیره دعوت می شوند(بدون حق رأی) و در صورت غیبت هر یک از اعضای اصلی در جلسه، به ترتیب آرای مکتسبه در هنگام انتخاب برای عضویت در هيأت مدیره، جایگزین عضو (اعضای) غایب (با حق رأی) در همان جلسه خواهند بود. در صورت انصراف، فوت یا بیماری صعب العلاج هر یک از اعضای اصلی یکی از اعضای علی البدل، به ترتیب آرای مکتسبه در هنگام انتخاب برای عضویت در هيأت مدیره، بطور دائم جایگزین او خواهد شد.
13-1 : اعضای هیأت مدیره در اولین جلسه و از بین اعضای خود، رئیس و نایب رئیس هیأت مدیره را انتخاب می کنند.
13-2 : جلسات هیأت مدیره حداقل هر ماه یک بار تشکیل و با حضور حداقل سه نفر که یکی از آنها رئیس یا نایب رئیس هیأت مدیره باشد، رسمیت یافته و مصوبات آن نیز با رأی حداقل سه نفر نافذ خواهد بود.
تبصره 7: مصوبات هیأت مدیره به صورت صورتجلسه تنظیم و به امضای اعضاء می رسد.
13-3 : غیبت هر یک از اعضای هیأت مدیره بدون دلیل موجه، در سه جلسه متوالی یا پنج جلسه متناوب، به منزله انصراف وی تلقی و عضو علی البدل جایگزین وی میشود .
تبصره 8: غیر موجه بودن غیبت با نظر هیأت مدیره و پس از أخذ دفاعیات فرد غایب، مشخص می شود.
فصل چهارم : هیأت مدیره
ماده 14- نحوه تعیین مسئولیت در هیأت مدیره:
اعضاي هيأت مديره بايستي تا يك هفته بعد از انتخاب شدن تشکیل جلسه داده و از بين خود يك نفر رئيس و يك نفر نایب رئيس انتخاب نمايند. ضمناً انتخاب مسؤول امور مالي بنياد به پيشنهاد مدير عامل و تصویب هيأت مديره انجام مي پذيرد. بديهي است مسؤول امور مالي مسؤوليت خزانه داري بنياد را نيز داراست. در ضمن حدود اختيارات هر يك از آنان را آيين نامه اجرايي كه توسط هيأت مديره تدوين و به تصویب هيأت امناء خواهد رسيد مشخص مي نمايد.
ماده –15 وظایف و اختیارات هیأت مدیره:
هیأت مدیره مسئولیت حسن اجرای مصوبات هیأت امناء را به عهده داشته و دارای اختیارات زیر است:
15-1 : تهیه و تنظیم برنامه و بودجه سالیانه بنیاد جهت ارائه به هیأت امناء برای تصویب
15-2 : تهیه آئیننامه و ضوابط مالی، استخدامی و معاملاتی و تعیین وظایف کارکنان جهت ارائه به هیأت امناء برای تصویب
15-3 : نظارت بر حسن عملکرد مدیرعامل و مجموعه اجرایی بنیاد و تقاضای عزل مدیرعامل به هیأت امناء برای تأیید
15-4 : ارائه پیشنهاد به هیأت امناء جهت انتخاب مدیرعامل
15-5 : بررسی پیشنهادها و برنامه های مدیرعامل و تصویب آن
15-6 : تعیین میزان حقوق، مزایا و هر گونه پاداش به پرسنل و مدیرعامل
ماده 16- نحوه تشکیل جلسات هیأت مدیره:
16-1 : جلسات هيأت مديره حداقل ماهي يك بار به دعوت رئیس هيأت مديره يا مديرعامل تشکیل خواهد شد. بديهي است حد نصاب لازم جهت رسميت جلسه حضور نصف به اضافه يك نفر از اعضاء بوده و كليه تصميماتي كه با اكثرييت آراء (حداقل 4 رأي) گرفته شود قابل اجرا است. ضمناً حضور رئیس يا نايب رئيس هيأت مديره الزامي مي باشد.
16-2 : شركت اعضاي هيأت مديره در جلسات ضروري است و غيبت هر يك از اعضاء بدون عذر موجه و بدون اطلاع قبلي تا سه جلسه متوالي در حکم استعفاي عضو غايب خواهد بود.
ماده 17 : مدیر عامل:
مدیرعامل بالاترین مقام اجرایی بنیاد است که توسط هیأت مدیره و از بین اعضای هیأت مدیره و یا خارج از آن به هیأت امناء پیشنهاد میشود و سرپرستی امور بنیاد و کارکنان آن را عهدهدار خواهد بود. مدیرعامل مجری مصوبات هیأت مدیره خواهد بود.
تبصره 9: مدیرعامل می تواند از بین اعضای هیأت مدیره یا خارج از آن باشد که در شکل دوم، فاقد حق رأی در جلسات هیأت مدیره خواهد بود.
تبصره 10: طول دوره مدیریت مدیرعامل، بیشتر از طول دوره مدیریت هیأت مدیره نخواهد بود و تغییر یا تجدید انتخاب او نیز بلامانع است. به هر صورت مدیرعامل در صورت انقضای دوره مأموریت موظف است تا تعیین جانشین وظایف محوله را انجام دهد.
ماده 18- وظایف و اختیارات مدیرعامل:
مدیرعامل مجری مصوبات هیأت امناء و هیأت مدیره بوده و دارای اختیارات و مسئولیتهای ذیل میباشد:
18-1 : نمایندگی قانونی مؤسسه در مراجع رسمی و نهادها و در برابر اشخاص حقیقی و حقوقی
18-2 : استخدام و عزل و نصب کارکنان مؤسسه در حدود ضوابط و مصوبات هیأت مدیره
18-3 : نگهداری داراییها، اموال، حسابها، اسناد و دفاتر مؤسسه
18-4 : اعمال اختیاراتی که به صورت موردی یا مقطعی از جانب هیأت مدیره به وی تفویض شده باشد
18-5 : ارائه پیشنهادهای لازم در زمینه گسترش، بهبود و هماهنگی در فعالیتهای بنیاد به هیأت مدیره جهت تأیید و ارائه به هیأت امناء
18-6 : تهیه پیش نویس ترازنامه، بودجه، خط مشی و گزارش سالیانه جهت تأیید هیأت مدیره و ارسال به جلسه عادی هیأت امناء
18-7 : تهیه پیشنویس آئیننامههای مورد لزوم جهت طرح و تأیید هیأت مدیره برای ارائه به هیأت امناء
18-8: نظارت و ایجاد هماهنگی در فعالیت شعب نمایندگی و دفاتر بنیاد
18-9: انجام سایر وظایف و اختیاراتی که طبق آئیننامههای مصوب و قانون تجارت به مدیرعامل محول شده یا بشود
18-10: انتخاب وکیل با تصویب هیأت مدیره با حق توکیل به غیر
تبصره 11: مدیرعامل می تواند با مسئولیت خود بخشی از وظایف یا اختیارات خود را به اعضای هیأت مدیره یا کارکنان بنیاد تفویض نماید.
تبصره 12: حق امضاء کلیه نامههای اداری و مکاتبات با مدیرعامل است و کلیه اسناد و اوراق بهادار و تعهد آور، با دو امضاء، که یکی از آنها رییس یا نایب رییس هیأت مدیره و دیگری مدیرعامل خواهد بود، با مهر بنیاد معتبر است.
فصل پنجم : بازرسان
ماده 19 – بازرسان:
مجمع عمومي عادي هيأت امناء يك نفر را به عنوان بازرس اصلي و يك نفر را به عنوان بازرس علي البدل براي مدت يک سال انتخاب خواهد نمود
تبصره 13: انتخاب مجدد بازرسان برای سالهای بعد بلامانع است.
تبصره 14: بازرسان می توانند بدون داشتن حق رأی در جلسات هیأت امناء و یا هیأت مدیره شرکت نمایند.
تبصره 15: هیأت امناء عندالاقتضاء می تواند نسبت به عزل و انتخاب مجدد بازرس و یا بازرسان اقدام نماید.
تبصره 16: در صورت انصراف یا فوت بازرس، بازرس علی البدل تا پایان دوره جایگزین او می شود.
ماده 20- وظایف و اختیارات بازرس
20-1 : بررسی کلیه اسناد و اوراق مالی بنیاد و تهیه گزارش برای جلسه مجمع عمومی عادی هیأت امناء به صورت مکتوب
20-2 : مطالعه گزارش سالانه هیأت مدیره اعم از مالی و غیرمالی و تهیه گزارش عملکرد بنیاد برای اطلاع مجمع عمومی
20-3 : گزارش هرگونه تخلف هیأت مدیره از مفاد اساسنامه به هیأت امناء
20-4 : اظهار نظر کتبی درباره صحت صورت دارایی عملکرد و مطالب و اطلاعاتی که هیأت مدیره در اختیار هیأت امنا گذاشتهاند.
20-5 : سایر وظایفی که قانون تجارت به عهده بازرس قرار داده است.
تبصره 17: بازرس میتواند در هر موقع هرگونه رسیدگی و بازرسی را در مورد عملیات بنیاد انجام داده و اسناد و مدارك و اطلاعات مربوط را مطالبه و مورد رسیدگی قرار دهد و در صورت لزوم تقاضای تشکیل جلسه فوقالعاده هیأت امناء را بنماید و رئیس یا نائب رئیس هیأت امناء دعوت از هیأت امناء را طی حداکثر یک ماه به عهده خواهند داشت و در صورت عدم دعوت رئیس یا نائب رئیس در مدت زمان مذکور، بازرس می تواند از اعضای هیأت امناء برای برگزاری جلسه فوق العاده دعوت بعمل آورد.
فصل ششم: منابع و امور مالي
ماده 21- سال مالی بنیاد:
سال مالی بنیاد سال شمسی بوده و همواره به پایان اسفند ماه ختم میشود.
تبصره 18: زمان شروع به کار بنیاد ابتدای اولین سال مالی می باشد
تبصره 19: مهلت ارائه ترازنامه و صورت های مالی توسط هیأت مدیره، حداکثر تا سی و یکم خرداد ماه سال بعد است.
ماده 22- مسئول امور مالی
مسئول امور مالی بنیاد به پیشنهاد مدیر عامل و تصویب هیأت مدیره برای مدت زمان مشخص تعیین و بر طبق مقررات مربوطه زیر نظر مدیرعامل وظایف محوله را انجام خواهد داد. بدیهی است اسناد مربوط به تعهدات مالی بنیاد باید به امضای مسئول امور مالی و دیگر صاحبان امضاء مجاز برسد.
تبصره 20: درآمد و هزینههای بنیاد در دفاتر قانونی ثبت و گزارش آن در پایان هر سال مالی تنظیم و به تصویب هیأت امنا میرسد
تبصره 21: کلیه دارائیهای نقدی بنیاد در یک یا چند شعبه از شعب بانکهای رسمی کشور نگهداری خواهد شد و کلیه دریافتها و پرداختها از طریق این حسابها صورت میگیرد.
ماده 23- منابع مالی بنیاد شامل موارد ذیل می باشد :
23-1 : مبلغ یکصد میلیون ریال که توسط هیأت مؤسس به عنوان کمک بلاعوض در شروع کار اهداء می گردد.
23-2 : هدایا، کمکهای مردمی، نذورات، اوقاف و سود حاصل از سرمایهگذاری و سپردهگذاری ناشی از منابع بنیاد
ماده 24- نحوه هزینه کرد منابع و داراییهای بنیاد:
24-1 : در مواردی که اهداء کننده نحوه هزینه کرد را مشخص مینماید، به همان صورت تعیین شده اقدام خواهد شد.
24-2 : در مواردی که نحوه هزینه کرد به اختیار بنیاد واگذار میگردد، طبق کارشناسی و تصمیم هیأت مدیره اقدام خواهد شد.
تبصره 22: مؤسسین و وابستگان درجه اول و دوم آنان و همچنین اعضای هیأت امناء و مدیران بنیاد، حق معامله با بنیاد را ندارند.
تبصره 23: مؤسسین و اعضای هیأت امناء، حق هیچگونه برداشت و یا تخصیص از محل کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی به بنیاد را ندارند.
ماده 25- تسويه و انحلال:
بنیاد با پیشنهاد دو سوم از اعضای هیأت امناء و تصویب هیأت امناء فوق العاده منحل می گردد.
25-1 : در صورت انحلال بنیاد، هیأتی شامل هفت نفر به انتخاب هیأت امناء فوقالعاده به نام هیأت تسویه، تشکیل میگردد.
25-2 : هیأت تسویه به محض تشکیل، کلیه وجوه، اموال منقول و غیر منقول را از هیأت مدیره تحویل و نسبت به حسابرسی و پرداخت دیون و بدهیهای بنیاد، طبق نظر کارشناسی و قانونی اقدام خواهد نمود.
تبصره 24: مدیرعامل، قائم مقام مدیرعامل، بازرسان و مسئول مالی، حق عضویت در هیأت تسویه را نداشته، ولی موظف به همکاری کامل با هیأت تسویه میباشند.
تبصره 25: پرداخت بدهی به اعضای رسمی بنیاد، بعد از تسویه حساب کامل با افراد و سازمانهای خارج از بنیاد خواهد بود.
تبصره 26: هیأت تسویه مجاز به استفاده از نظر کارشناسان خبره می باشد.
تبصره 27: در صورت مثبت بودن ترازنامه مالی، وجوه باقی مانده تحت نظر هیأت تسویه صرف انجام امور خیر در دانشگاه با اولویت کارهای جاری نیمه تمام می گردد.
ماده 26- موارد پیش بینی نشده:
در تمام مواردی که در این اساسنامه پیش بینی نشده است، هیأت امناء به عنوان بالاترین رکن بنیاد، تصمیم گیری خواهد کرد.
ماده 27- این اساسنامه شامل 6 فصل، 27 ماده و 27 تبصره، به تصویب هیأت مؤسس رسید.